Problemy z pocztą


Informacje na tej stronie dotyczą poczty wydziałowej (w domenie @wmi.amu.edu.pl). Aby dowiedzieć się więcej o róznicach między pocztą studencką a wydziałową, przejdź tutaj.

Może się czasem zdarzyć, że wystąpią pewne problemy z twoją skrzynką pocztową. Oto najczęstsze ich przyczyny:

Zapełniona skrzynka

Ilość miejsca przeznaczonego na Twoją pocztę jest ograniczona. Gdy zapełnisz swoją skrzynkę, nowe wiadomości nie będą mogły do Ciebie przychodzić. Także programy pocztowe mogą zacząć zachowywać się niezgodnie z oczekiwaniami, możesz mieć nawet problemy z zalogowaniem się.

Nawet jeżeli uważasz że skrzynka nie jest przepełniona, na wszelki wypadek sprawdź ile miejsca jest dostępnego.

Objawy

  • Brak nowych wiadomości w skrzynce
  • Niemożliwość przeniesienia wiadomości do kosza
  • Przy próbie wysłania poczty na skrzynkę - wiadomość zwrotna z informacją o przekroczeniu quoty
  • Czasami problemy z zalogowaniem się

Rozwiązanie

Należy usunąć ze skrzynki zbędne wiadomości.

Prawdopodobnie najlepiej jest zacząć od katalogu Sent, zawierającego wysłane wiadomości, oraz Drafts, zawierającego wiadomości napisane, ale niewysłane.

Pamiętaj, że domyślnie wiadomości nie są usuwane, a tylko przenoszone do katalogu Trash. Zachowanie to można zmienić w opcjach - jest to szczególnie przydatne, gdy nie ma miejsca na przeniesienie danej wiadomości.

Zawsze też można usunąć wiadomości z serwera poprzez zalogowanie się na niego przez SSH i użycie programu pocztowego pine lub Mutt.

Można nawet bezpośrednio skasować pliki z wiadomościami z katalogu /var/mail/s123456, gdzie s123456 to login danego użytkownika, na przykład za pomocą programu mc.

Niektóre z podkatalogów z pocztą mają nazwy zaczynające się od kropki, co powoduje, że są one ukryte i nie są wyświetlane przez komendę ls.

Przepełniony katalog domowy

Serwer pocztowy trzyma pewne pliki w katalogu ~/Mail/. W sytuacji gdy ich nie może otworzyć, np. z powodu braku miejsca mogą wystąpić problemy z zalogowaniem przez IMAP, POP3 lub stronę WWW.

Rozwiązanie

Należy usunąć z katalogu domowego zbędne pliki, na przykład po zalogowaniu się przez FTP. Ilość zajętego miejsca można sprawdzić po zalogowaniu się przez SSH poleceniem quota.

Brak obsługi ciasteczek

Jeśli chcesz czytać pocztę przez stronę WWW, twoja przeglądarka musi mieć włączoną obsługę ciasteczek i musi je przyjmować z naszej domeny. W przeciwnym wypadku nie będzie można zalogować się do strony z pocztą.

Poczta e-mail [FAQ]

Dlaczego mam login s123456, czy można go zmienić?

Z uwagi na problemy z utrzymaniem porządku zdecydowaliśmy się na jednolite nazewnictwo kont na nowych serwerach na Wydziale. Tak więc wszyscy studenci mają konta o nazwie s i numer indeksu (np. s123456). Nie przewidujemy możliwości zmiany tego dla studentów. Pracownicy Wydziału posiadają konta o dowolnie wybranej nazwie.

Ale taki adres pocztowy jest trudny do zapamiętania!

Zdajemy sobie z tego sprawę, dlatego wprowadziliśmy aliasy które każdy student może sobie skonfigurować samodzielnie.

Dlaczego nie mogę wysyłać poczty z domu/pracy/kafejki?

Ależ możesz! Jedyne co musisz zrobić to połączyć się przez VPN i włączyć uwierzytelnianie SMTP za pomocą hasła.

Dlaczego takie utrudnienia?

Z uwagi na częste wykorzystywanie serwerów będących open-relayami do rozsyłania spamu byliśmy zmuszeni do autoryzacji użytkowników wysyłających pocztę przez serwer.

Chciałbym przekierować pocztę na inne konto

Patrz: Poczta

Chciałbym przefiltrować część wiadomości, kilka wysłać na jakieś inne konto, niektóre poukładać do osobnych skrzynek, a część usunąć...

Patrz: Poczta

Listy pocztowe [FAQ]

Co to są listy pocztowe?

Listy pocztowe to usługa polegająca na rozsyłaniu na wiele kont pocztowych tego samego e-maila.

Patrz: Listy pocztowe

Jakie listy pocztowe są dostępne dla studentów?

Patrz: Listy pocztowe

Na czym polega moderacja listy?

Z uwagi na dużą liczbę wysyłanych niepotrzebnie ogłoszeń/spamu, każdy e-mail dochodzący na listę studenci podlega moderacji, to znaczy jest czytany przez administratorów, a następnie dopiero w przypadku zaakceptowania wysyłany do studentów.

Jakie maile można wysyłać na listy studenci?

Na te listy można wysyłać wyłącznie ważne wiadomości dotyczące studiów na Wydziale, kół naukowych oraz organizacji studenckich. Wszelkie e-maile dotyczące ogłoszeń kupna/sprzedaży/pracy, a także spraw prywatnych - nie będą przepuszczane.

Wysłałem e-maila na listę, ale nie doszedł

Możliwości są dwie:

  • Wysłałeś e-maila na listę moderowaną (patrz wyżej), w takiej sytuacji Twój e-mail czeka na akceptacje kogoś z administratorów. Jeżeli jest to bardzo ważna rzecz - możesz udać się do pokoju A1-26 i poprosić o sprawdzenie poczty i zaakceptowanie e-maila. Chyba że Twój e-mail został wysłany w niewłaściwe miejsce, wtedy się nie pojawi.
  • Wysłałeś e-maila na listę niemoderowaną, ale z innego adresu e-mail niż ten na który jesteś zapisany. Jeżeli e-mail jest bardzo ważny - wtedy będzie podlegać moderacji. Jeżeli nie - wyślij go jeszcze raz, ale z właściwego konta. Przypominamy że aliasy pocztowe nie wystarczą - musisz wysłać e-maila z konta s[indeks]@wmi.amu.edu.pl.

Czy na listy można wysyłać załączniki?

Nie. Należy je wystawiać na stronę WWW i jedynie podawać do nich odnośniki.

Potrzebuję własną listę do celów naukowych. Czy można ją założyć na serwerze pocztowym?

Oczywiście. Proszę wysłać w systemie helpdeskowym proponowaną nazwę listy, a także e-mail administratora listy.

Jak zapisać się na jakąś listę, np. koła naukowego?

Wysłać e-maila z tekstem subscribe pod adres nazwalisty-request@wmi.amu.edu.pl